Programy realizowane w naszym przedszkolu:

Grupa ŻYRAFY

 

W Nibylandii realizujemy innowacyjny program wychowania przedszkolnego o nazwie Tablit, który oparty został o metodę projektów. Program Tablit wyróżnia nieznana dotąd w Polsce metoda QtA (Questioning the Author – Zapytaj Autora). Dzięki jej zastosowaniu nauczyciel nie przekazuje gotowych rozwiązań, ale zachęca dzieci do zadawania pytań, samodzielnego badania omawianego materiału i wysłuchiwania racji oraz wniosków wysuwanych przez innych uczniów.  W swoich działaniach skupiamy się przede wszystkim na aktywnym uczestnictwie dzieci w procesie zdobywania wiedzy i doświadczeń.

UCZENIE NIE POLEGA NA PRZYSWAJANIU CUDZYCH POJĘĆ

A NA SPOŁECZNYM NEGOCJOWANIU ZNACZEŃ!

  

Program Tablit cechuje konstruktywistyczne podejście do wiedzy i uczenia się. Do najistotniejszych tez dydaktyki inspirowanej konstruktywizmem należą następujące:

  • uczenie się nie polega na przyswajaniu cudzych pojęć, ale na społecznym negocjowaniu znaczeń;
  • kluczowe w nauczaniu jest stawianie ucznia w sytuacjach problemowych, czyli takich, które wywołują u niego konflikt poznawczy i wymuszają podjęcie działań mających na celu jego zniwelowanie;tawić uczniowi czas na samodzielne (czasami nieudolne) próby radzenia sobie z sytuacją poznawczą;
  • w celu wsparcia procesu uczenia się przez nauczyciela znacząca jest znajomość przed-wiedzy ucznia, czyli tego, co już wie na dany temat w momencie rozwiązywania zadania;
  • nauczanie polega bardziej na rozpoznawaniu przez nauczyciela, co ma na myśli uczeń, niż na skłanianiu uczniów, by odgadli, co ma na myśli nauczyciel;
  • w pamięci ucznia pozostają bardziej poznawcze procedury dojścia do wyniku niż same wyniki aktywności, dlatego ważniejsze niż otrzymanie gotowego wyniku przez nauczyciela są samodzielne próby działania na różne sposoby, nawet niezakończone uzyskaniem wyniku;
  • znaczna część uczenia się zachodzi na poziomie nieświadomym, co oznacza, że nauczyciel nie powinien za wszelką cenę próbować uzyskiwać od uczniów wyjaśnień i prezentacji każdego elementu wykonywanej czynności poznawczej;
  • błędy uczniowskie są naturalnym elementem uczenia się, pełnią funkcję diagnostyczną i stymulują myślenie;
  • planowanie nauczania jest projektowaniem okazji dydaktycznych, bez precyzyjnego określenia cząstkowych efektów.

Materiał nauczania został zorganizowany w dziesięciu modułach (dla każdej grupy wiekowej) pozostających w zgodności z obszarami podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Są to: język, matematyka, badanie, konstrukcje, formy plastyczne, muzyka, teatr, ruch, zdrowie, współpraca. Jeden projekt trwa cztery tygodnie.

 

W każdym projekcie nauczyciel wraz z dziećmi otwiera Centrum Badawcze. Jest to wyodrębniona przestrzeń, w której zgromadzone zostają obiekty związane z tematyką projektu. W Centrum dzieci mogą samodzielnie przeprowadzać proste doświadczenia lub eksplorować materiały.

 

NAUCZANIE W NURCIE STREAM

 

Nauczając metodą projektów w ramach programu TABLIT oraz realizując zajęcia dodatkowe oparte na kreatywności i pracy grupowej kształcimy w nurcie STREAM, odpowiadając tym samym najbardziej aktualnym potrzebom wszechstronnej edukacji. STREAM opiera się na sześciu filarach: NAUKA (Science), TECHNOLOGIA (Technologies), ROBOTYKA (Robotics), INŻYNIERIA (Engineering), SZTUKA (Arts), MATEMATYKA (Mathematics). Koncepcja edukacji STREAM powstała w USA i początkowo nazywała się STEM. Ograniczała się do nauki, technologii, inżynierii i matematyki, czyli głownie skupiała się na naukach ścisłych. Z czasem skrót wzbogacono o literę „A” odpowiadającą sztuce (ART), dzięki czemu w obszarze wsparcia znalazła się również prawa półkula mózgu, a edukacja STEAM stała się wiodącą metodologią nauczania. Jako model oparty w dużej mierze na nowych technologiach, edukacja STEAM rozwija się wraz z nimi. Dzięki innowacyjnym pomocom dydaktycznym stosowanym w Nibylandii, takim jak zestawy konstrukcyjne LEGO i roboty edukacyjne, dzieci poznają nową dziedzinę nauki – robotykę.